Vés al contingut

Els genis de les làmpades

09/2023 - Barcelona

No concedeixen desitjos, i si les fregues no apareixerà cap ésser de foc. Però sí il·luminen i estan fetes amb un enginy i una motivació que poden ser la clau del futur dels seus creadors, dels seus genis. Són làmpades ideades i elaborades per joves que, més enllà de la seva situació social, van trobar en el disseny una via d'inspiració per obrir-se camí en el món professional.

El projecte ADAW/LLUM neix de la col·laboració entre Fundació Adsis, el Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona (EINA) i el Museu del Disseny de Barcelona (DHUB). La iniciativa neix com una crítica artística de la societat on vivim, acostumats i acostumades als objectes que s'espatllen i reemplacem per altres nous. A través de les llums han volgut demostrar que pot canviar-se aquest procés, descobrint la possibilitat de barrejar materials per obtenir resultats mitjançant el reciclatge i l'art.

Els 20 joves participants de Fundació Adsis, reben formació i acompanyament dins del Servei d'Activació Competencial, que els proporciona suport en el seu accés al mercat laboral. Es tracta de joves d'origen immigrant i que estan o han estat sota la tutela de l'Administració. L'objectiu és oferir orientació i treballar el desenvolupament de les seves competències tècniques i transversals. Els i les joves poden explorar diferents àmbits laborals i encaminar els seus interessos i possibles destinacions professionals per al seu futur. Aquest element innovador es porta també a terme des del Projecte PASSWORK, el Centre de Noves Oportunitats de Barcelona del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), liderat per Fundació Adsis i Fundació Èxit. La sinergia d'aquests joves amb estudiants de Pedagogia del Disseny d'EINA i el servei educatiu del Museu del Disseny de Barcelona, els ha permès explorar, a través de la pràctica, el disseny com a eina d'aprenentatge i transformació de l'entorn. Les làmpades es van crear a partir de criteris de funcionalitat, identitat i sostenibilitat, per anar més enllà de les pròpies obres, treballant també les seves emocions. Tot un camí d'intercanvi que va culminar en una exposició efímera a les instal·lacions del museu.

[[{"fid":"18953","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"ADAW expo lamparas","field_file_image_title_text[und][0][value]":"ADAW expo lamparas"},"type":"media","attributes":{"alt":"ADAW expo lamparas","title":"ADAW expo lamparas","height":"344","width":"990","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default"}}]]

Cartró, teles, paper, ampolles de plàstic, catifes i altres materials reciclables, van brillar durant un dia. I ho seguiran fent a les llars que adquireixin aquestes llums i en les ments dels seus inventors.